south island trip - Reisverslag uit Hamilton, Nieuw Zeeland van Inge Hendrix - WaarBenJij.nu south island trip - Reisverslag uit Hamilton, Nieuw Zeeland van Inge Hendrix - WaarBenJij.nu

south island trip

Door: Inge Hendrix

Blijf op de hoogte en volg Inge

25 Januari 2016 | Nieuw Zeeland, Hamilton

Allright. ik ben nu al een week terug van mijn reis over het zuidelijk eiland. Ik moest even thuis komen en wat dingen doen die eerst moesten. zoals uitpakken en de kinderen heel erg veel knuffels geven. Ik kan nu eindelijk even tijd maken om op mijn blog te schrijven. Want als ik kijk naar mijn dagboek, zal het een vrij lang verhaal worden.

voor degene die de aller-kortste samenvatting willen:
26 dec - vliegen naar Christchurch
27 dec - auto-show
28 dec - van christchurch naar Tekapo - stargazing
29 dec - naar queenstown
30 dec - Lotr-halve dag tour
31 dec - skydive, bunjee
1 jan - gondola, luge, richting Wanaka
2 jan - naar franz josef
3 jan - hike franz josef
4 jan - de transalpine train terug naar Christchurch
7 jan - terug naar Christchurch
8 jan - hike franz josef
9 jan - naar Wanaka
10 tot 12 jan - queenstown (hike in glenorchy en arrowtown)
13 jan - Te Anau en milford sound
14 jan - Invercargil
15 jan - Owaka
16 jan - Dunedin (Pinguing kijken!)
17 jan - Naar Christchurch en naar huis vliegen

nu dan een fatsoenlijk verhaal. Ik kan me ook goed voorstellen dat je het bovenstaande hebt overgeslagen.

Als eerste vlogen we met de hele familie naar het zuiden. Goede vlucht. Ik werd bij Nick en Tracy achtergelaten. Daar hebben we met zijn allen lunch gehad en daarna bleef ik daar. Nick en Tracy zijn vrienden van Rob en Suzanne. Ik kende de kinderen ook omdat zij ooit een au pair hadden bij au pair link. De dag daarna ben ik met die familie naar een auto show geweest. de 5-jarige liet me alles zien en was vrij enthousiast.

De 28ste ben ik vroeg vertrokken om op tijd te zijn bij de Hostel om met de rest van de groep te ontmoeten. Na een introductie en het saaie papierwerk zijn we vertrokken naar Tekapo. Dat is een meer met een klein dorpje. Het leuke aan Tekapo is dat het heel donker is in de nacht. Alle lichten in Tekapo zijn speciaal LED of zoiets. We hebben de zon onder zien gaan. de bergen aan de andere kant van Tekapo werden roze!
Er is ook een sterrenwacht bovenop Mount John. Daar zijn 's nachts ook tours. Ik heb een tour gedaan om 2 uur in de nacht. het was zo gaaf. Ik heb de maan van dichtbij gezien. Een van de sterren van the southern cross van dichtbij gezien. (spoiler alert, het zijn stiekem 2 sterren). en jupiter gezien, en the national space station voorbij zien komen.

De dag erna vertrokken naar Queenstown. Daar heb ik een Lord of the Rings-half day tour gedaan. Dat was echt super gaaf! Ik ben dan ook zo'n nerd die dat echt heel gaaf vind. Ik ben "dood gegaan" op de plek waar Boromir ook is doodgegaan. Ik heb Isengard gezien en op de kampeerplek gestaan van Sam, Frodo en Gollum. Zo gaaf!

De avond daarna gaan stappen om op te warmen voor Nieuwjaar. Maar toch op tijd in mijn bedje om ervoor te zorgen dat ik fris en fruitig was voor mijn skydive. Springen uit een vliegtuig van 15.000ft. was best goed te doen. Ik had een beetje gehoopt op dat kriebelige gevoel in je buik dat je hebt als je in de achtbaan zit. Maar het uitzicht was geweldig! Ik kom Mount Cook zien... en milford sound.

Vanuit mijn skydive direct door naar mijn bunjeejump. 43meter in een rivier. De kawarau bridge bungee was de eerste locatie in de wereld waar je kon bungeejumpen. En ja, ik dipte in het water. De jongen vroeg me of ik in het water wilde en hoe ver. ik zei all the way. Helaas kunnen zij niet voorspellen hoe een bungee verloopt dipte ik tot ongeveer mijn oksels in het water.

Nieuwjaar was leuk. was niet heel erg speciaal. We zijn uit gegaan en hebben vuurwerk gekeken bij het meer in Queenstown. Dat viel best tegen. Ik had het eens stuk mooier verwacht. maar ach.

De ochtend daarna enigszins kunnen uitslapen. We moesten om 10 uur uitchecken. Omdat de bus rond een uur of 2 pas vertrok zijn we met een kleine groep met de gondola omhoog gegaan. Bovenop de berg is een luge baan. Dat is een karretje waarin je zit met eigenlijk alleen maar een stuur en rem hebt en dan ga je van de berg af.

na queenstown zijn we weer richting het noorden gegaan. Namelijk naar Wanaka. Dat is een plaatsje aan een meer. Ongeveer een uur van queenstown af en een stuk minder toeristisch. Maar dat was heel leuk. Een leuke avond uit gegaan en natuurlijk gezwommen in lake Wanaka. Heerlijk om weer even te kunnen zwemmen.
Na de bezoeking van "de" boom in wanaka (google wanaka en je komt er vanzelf wel achter) zijn we verder getrokken naar Franz Josef.

In Frans Josef zou ik eigenlijk met een helikopter naar de glacier gaan. Helaas ging dat niet door omdat Haka-tours het uiteindelijk toch niet geboekt had. Er gingen sowieso geen helikopters de lucht in die dag omdat het te bewolkt was. Ja. in een tijd dat vliegtuigen geen piloot meer nodig hebben en wasmachines knopjes hebben waarvan ik het nut niet eens weet kan een helikopter nog steeds niet vliegen met een paar wolkjes. Dus ben ik een hike gaan doen van 6 uur naar Roberts Viewpoint. En man, wat was dat het waard. In het begin waren we met een groep van ongeveer 15 mensen. Zij rende zo ongeveer naar de top. Ten eerste kon ik het niet bijhouden en ten tweede wilde ik ook kunnen genieten van de hike zelf. Dus zijn zij doorgegaan en ben ik achtergebleven. Niet lang daarna kwam ik een man van in de 50 tegen, Haymitch. Hele sympathieke man waar ik veel mee heb gekletst. Op de top heb ik twee Australiërs ontmoet een een man uit Uruguay. Met zijn 5en zijn we weer naar beneden gelopen. Omdat de bus met de anderen al was vertrokken (ik had tegen ze gezegd dat ik wel terug zou liften. Ik wilde me niet druk hoeven maken om op tijd te zijn voor de bus) hebben de Australiërs me gelukkig afgezet in Franz Josef. De hike was wel echt heel gaaf. We konden de glacier heel goed zijn. tijdens de hike moesten we over een hangbrug van ongeveer 200 meter lopen en op een gegeven moment was er gewoon geen pad meer. Eigenlijk waren er alleen maar oranje driehoeken die je moest volgen.

Op de weg terug naar Christchurch zijn we met de trein door de alpen getrokken. Super mooi uitzicht! de volle 5 uur van genoten!

Terug in Christchurch. Ik verbleef als couchsurfer bij Richard. Hij heeft zijn leven zo ongeveer gewijd aan het opvangen van couchsurfers. In zijn geval betekent dat dat zijn hele huis vol ligt met matrassen en slaapbanken om zo veel mogelijk couchsurfers op te vangen. Af en toe staan er tenten in zijn tuin zodat ook daar mensen kunnen slapen. Ik sliep dus de eerste nacht op een luxe stoel. Ik moet zeggen, niet de beste nacht die ik ooit heb gehad. De tweede nacht hebben we een drankspel gespeeld omdat Richard een rechtszaak had gewonnen voor 1,5 miljoen pond. Dus ik had ongeveer 2,5 liter cider op en ongeveer 20 vodka shots… ja… je kunt verwachten dat dat niet goed afliep…

Maar voor het drankspel überhaupt begon zou ik de auto ophalen, naar Rolleston rijden en daarna terug komen naar het vliegveld om Lena en Magda op te pikken. Helaas was er een probleem. Natuurlijk had ik geen 2000 dollar voor de borg en heb ik geen credit card. Dus ik mocht 2,5 uur wachten op Lena en Magda bij het autoverhuurbedrijf (goed woord voor galgje). Maar dat was niet zo erg. Ik heb namelijk vriendjes gemaakt met Jake. De jongen die daar werkt. Hij is zo homo als wat (belangrijk detail voor later) en ja… hoe zal ik het zeggen. Aan het einde van de 2,5 uur hadden we elkaar al uitgescholden voor “oh, you dirty bitch”
jake: “oh, you bitch”
inge: you mean that dog that makes those cute little puppies? Oh, i feel so offended”
jake: “no, I mean like an actual dog, you should wax”
dat dus.

Helaas ben ik natuurlijk weer de slimste op de wereld en vergeet ik alles van waarde bij het autoverhuurbedrijf. Dus mochten we de volgende dag weer terug naar het autoverhuurbedrijf om mijn spullen op te halen. Ook startte de auto niet heel goed en werd ook meteen onze auto nagekeken. Wederom Jake gesproken en toen zijn we maar vriendjes geworden op Facebook. Sindsdien hebben we elkaar eigenlijk elke dag gesproken.

Niet alleen Magda, Lena en ik zijn over het zuidelijk eiland getrokken. 2 andere Duitsers zijn met ons meegegaan: Elena en Helen. Het was dus vrij krap in de auto. We zouden in eerste instantie maar met zijn 2en zijn. Dus we hadden de kleinste auto mogelijk genomen.

Dus vertrokken naar Frans Jozef. Daar hebben we de makkelijke route naar de glacier gelopen. Was wel gaaff om de andere kant van de route te zien. Dit keer kon ik de hangbrug van 200meter goed zien aan de andere kant van de glacier.

Daarna terug naar Wanaka. Weer gezwommen. Het was wel ietsje kouder dan de vorige keer. Dit keer verbleven we niet in een hostel maar gingen we kamperen. Na het bij elkaar sprokkelen van potten en borden konden we wat eten. We hebben toen wat mensen ontmoet in de gezamenlijke keuken waar we uiteindelijk mee zijn gaan stappen. Twee ieren, een iraquees, twee kiwi’s, een duitser en een nederlander…. ja… goeie combi. Zijn we ook een hele chique bar in gegaan. Een aantal… laat ik zeggen oudere mensen begonnen te dansen. Natuurlijk wij ook. helaas zijn we toen de bar uit gekickt omdat we te jong waren denk ik :P
In Wanaka hebben we ook nog autoproblemen gekregen. Er ging een rood lichtje branden op het dashboard… Het lampje met de airbag. Na google te raadplegen kwamen we er achter dat het betekent dat de airbag elk moment af kan gaan. Dus de AA (nieuw zeelandse ANWB) gebeld. Die vertelde ons dat het lichtje eigenlijk betekent dat de airbag niet afgaat als we een botsing hebben. Dus na Omega (autoverhuurbedrijf) te hebben gebeld mochten te gewoon doorrijden met het lampje aan. Toch hadden we het plan om in Queenstown maar naar een ander kantoor te gaan van Omega om te zorgen dat we een andere auto kregen. Gelukkig kregen we die en kregen we zelfs een grotere auto voor dezelfde prijs.

Daarna: terug naar Queenstown. Dit keer wat minder adrenaline. De eerste dat richting Glenorchy voor een hike aan het meer. Niet heel speciaal eigenlijk. Dag twee wilde ik heel graag naar Arrowtown. Ik was alleen de enige die dat vond. De anderen wilde graag queenstown in. Queenstown is alleen echt niet interessant. Dus alleen richting Arrowtown. Een klein dorpje met een oude nederzetting van de goldrush.

Als je in queenstown bent moet je ook eigenlijk een fergburger hebben geproefd. Blijkbaar. Dus achteraan in de rij aangesloten en de lekkerste burger ooit gegeten.

Na queenstown richting Te Anau. Een klein dorpje wat het dichtstbij milford sound is daar zijn we op een cruise gegaan. Het uitzicht is waanzinnig!! Op de cruise hadden we het lekkerste ontbijt die ik had gehad in de afgelopen weken! Ook naar een onderwater observatory gegaan. vissen en koraal gezien. Daarna weer heerlijk kayaken! heel gaaf en heel wat gaafs gezien.
Het had de dag ervoor en nacht ervoor geregend. Dat zorgde ervoor dat er veel watervallen waren. Op de weg terug waren al veel watervallen verdwenen. Met watervallen was het toch een stuk mooier. Je weet dat het een goeie dag is om naar milford sound te gaan als zelfs de crew met hun camera naar buiten gaan.

Van Te Anau naar Invercargill. Weer couchsurfing. Helaas is er in invercargill niet heel veel te doen. dus door naar de Catlins. Het zuidelijkste gedeelte van het zuidelijke eiland. We zijn langs de zee getrokken en wat stops gehad. zoals Waipapa point en Curio bay. Hele mooie plekken waar seelions zijn en vuurtorens en natuurlijk, zee. rond een uur of 5 zijn we naar Owaka gegaan waar we zouden overnachten. We moesten alleen nog een hostel vinden. We hebben een hostel gevonden, maar werden wel opgesplitst in kamers. Ik had verloren met steen-papier-schaar, dus ik sliep alleen in een kamer. Vond ik niet heel erg hoor. Die avond wisten we dat we pinguïns op het strand zouden komen ongeveer een half uurtje ten noorden van ons hostel (nugget point). Wat was dat gaaf. Ik heb voor het eerst echte wilde pinguïns gezien! yellow-eyed pinguïngs! Het was helaas wel van een afstand. Ook kon je ze maar heel even zien. Ze kwamen uit de zee en liepen direct naar hun nest.

Toen we terug kwamen van nugget point hadden we wederom problemen met onze auto. Dit keer de klassieker: lekke band. Omdat het natuurlijk veel te laat was en Owaka maar een klein plaatsje is was de enige locatie waar je überhaupt een band op kun pompen allang gesloten. Dus een hele aardige jongen kwam to the resque. Die kwam tot de conclusie dat er een gat on de band zat of zoiets. dus ze hebben de reserveband erop gezet. De dag erna weer terug gegaan naar Owaka en de garage heeft onze band gefixt. Dus we konden weer verder naar Dunedin.

In Dunedin heb ik een pinguïntour gedaan. De anderen wilde niet naar de pinguïntour. Dus ben ik alleen gegaan. Ik heb een pinguïn gezien van zo dichtbij! (een halve meter misschien) en baby pinguïns! zo gaaf!

Na de pinguins te zien heb ik jake gesproken. Ik had namelijk een kleine… well.. issue. Ik ben namelijk vrij eerlijk en heel direct. Ik kan ook begrijpen dat Duitsers dat totaal niet zijn. Zij vonden dat ik onbeleefd was. Alleen hun manier van daarmee omgaan was om enkel en alleen duits te praten. Je kunt je voorstellen dat ik daar niet heel erg blij mee ben. Ik ben wel de persoon die dat gewoon zegt. Dus na dat gezegd te hebben tegen jake nodigde hij me uit om te gaan drinken in Christchurch. Dus ik heb een bus geboekt naar Christchurch en ben opgesplitst met de anderen.

Toen ik aankwam in Christchurch werd ik opgewacht door Jake. Toen ik een zwart jurkje aantrok met zwarte legging was zijn eerste reactie al: “oh no, you are not wearing black tights with a black dress. that is just not done! I will drive you to the warehouse to get some skin coloured tights.”
Het werd niet beter toen ik mijn afgedragen gympen aandeed. “don’t you have any other shoes with you” en nee. Natuurlijk had ik niet heel veel schoenen bij me. Ik bedoel.. de andere keuze was hiking-boots. Dus op naar the warehouse. Jake: “okay, I have some shoes for you in mind. let me find them”. Met andere woorden. Hij kende de selectie damesschoenen van the warehouse. Dat was vrij raar. Maar hij had een goede smaak. Het was wel een goeie avond met een hoop lachen. De volgende dag heeft Jake me vergezelt met lunch en me afgedopt op het vliegveld.

Op het vliegveld kwam ik de kinderen weer tegen. We hadden ook afgesproken dat de kinderen met me terug zouden vliegen. Ze kwamen naar me toe met hun zenuwachtige lachje en heel veel knuffels. Heerlijk! Ze zouden hun grootouders lang niet mee zien. Ze wonen best ver weg namelijk. Dus zij hebben ook veel geknuffeld met hun grootouders. Hun grootmoeder heeft toen kleine pinguïn poppetjes gekocht voor tijdens de vlucht en ook heeft ze dinner gekocht in bakjes zodat we ze konden eten in het vliegtuig. Heel de vlucht verliep zo goed. De pinguïn poppetjes waren geweldig! Ze hielden de kinderen zo goed bezig. In het begin wilde Aynsley zijn gordel niet aan doen. Gelukkig ging dat wel goed. Het was ook heerlijk om Suzanne en Rob weer te zien. Bij de Bagage-claim kwam er een vrouw naar suzanne en mij toe. “sorry, are those your children? I just want to say that the lady who was with them did an amazing job”. Dat is nog eens ego-boost.
Het is heerlijk om weer thuis te zijn en de normale routine er weer in te hebben! En natuurlijk heerlijk om de kinderen weer te zien.




  • 25 Januari 2016 - 17:21

    Miriam:

    Het blijft leuk om jouw verhalen te lezen, Inge!!
    Alleen kijk ik er nu anders tegenaan aangezien onze dochter van plan is om te gaan backpacken in..... je raadt het al. Nieuw-Zeeland!!
    Blijf lekker doorgaan met schrijven en foto's maken, dan blijven wij daar van genieten!!
    Veel plezier!!

  • 25 Januari 2016 - 17:21

    Miriam:

    Het blijft leuk om jouw verhalen te lezen, Inge!!
    Alleen kijk ik er nu anders tegenaan aangezien onze dochter van plan is om te gaan backpacken in..... je raadt het al. Nieuw-Zeeland!!
    Blijf lekker doorgaan met schrijven en foto's maken, dan blijven wij daar van genieten!!
    Veel plezier!!

  • 25 Januari 2016 - 17:22

    Miriam:

    Het blijft leuk om jouw verhalen te lezen, Inge!!
    Alleen kijk ik er nu anders tegenaan aangezien onze dochter van plan is om te gaan backpacken in..... je raadt het al. Nieuw-Zeeland!!
    Blijf lekker doorgaan met schrijven en foto's maken, dan blijven wij daar van genieten!!
    Veel plezier!!

  • 26 Januari 2016 - 12:02

    Toon Hendrix:

    Hoi Inge,

    Dat is nog eens een start van het nieuwe jaar. We kunnen ons voorstellen dat je op een gegeven moment blij was dat je weer thuis was en rustig met de kids bezig kon zijn. Fantastische ervaringen. Dat had je hier in Nederland niet allemaal mee kunnen maken.
    Maak er verder iets moois van en tot wederhoren.
    Tien en Toon

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Inge

In een klein tijdje vertrek in naar Nieuw-Zeeland. Ik zal daar gaan werken als au-pair in een gezin. Dit gezin woont tussen Hamilton en Cambrigde in. Dat ligt in het noorden van het noordelijke eiland. Een stukje onder Auckland. Op mijn profiel zal ik leuke, bijzondere en misschien ook wat minderleuke ervaringen posten zodat jullie kunnen lezen wat me bezig houdt. Het gezin waar ik bij kom te wonen is the Brockett-family. Dat gezin bestaat uit moeder Suzanne, vader Robert en kinderen Evelyn (3,5) en Aynsley (1,5). Vijf dagen in de week zal ik functioneren als "hulp-mama" zoals mijn oppaskindje het zo goed formuleerde.

Actief sinds 15 Mei 2015
Verslag gelezen: 384
Totaal aantal bezoekers 9142

Voorgaande reizen:

26 Juli 2015 - 05 Augustus 2016

Au pair in Nieuw-Zeeland

Landen bezocht: